• Vad gör man om man blir missnöjd med ett frisörbesök?

Idag tänkte jag ta upp ett ämne som kan vara väldigt känsligt och jobbigt för både frisör och kund. Vad gör man om man inte är nöjd efter frisörbesöket?

Jag får uppfattningen av när jag läser i olika forum, pratar med bekanta eller kunder att detta är vanligt förekommande att man någongång inte blivit helt nöjd av olika anledningar. Jag tänkte försöka djupa ner i detta i hopp om att förenkla vissa situationer för både frisörer och kunder så dom förhoppningsvis slipper att uppstå.

Vi börjar med dig som är kund, du bör tänka igenom redan innan frisörbesöket vad du önskar att åstakomma för resultat. Tänk igenom hur du vill jobba med ditt hår till vardags.

Hur ofta tvättar du det? Hur mycket tid kan du tänka dig att lägga ner på styling? Kan du tänka dig att införskaffa vissa produkter för att få till frisyren såsom du har tänkt, eller underhålla den färgen du gärna vill ha?

Varför detta är viktigt är för att det kan avgöra om en viss frisyr, eller en färg kan underhållas av dig. Många kunder jag har vill ha en viss frisyr med en look som har stylats väldigt mycket, men om man inte själv är medveten om att man MÅSTE styla håret för att det ska se ut så. Då lär man inte bli nöjd i långa loppet, därför är det väldigt bra att tänka igenom innan vad som passar en själv och inte. T.ex. om du vill klippa en lugg bör man vara beredd på att den kanske kräver att blötas och fönas om varje morgon, och den måste klippa var 3-4e vecka för att inte bli för lång.

När man väl har bestämt sig för vad man önskar så tycker jag att man sparar ner lite bilder. Gärna flera! Kanske någon som visar hur du vill att slingorna ska ligga, och en annan som visar hur du vill ha själva tonen. Spara gärna ner något som visar vad du inte vill ha också. Varför då tänker du? Jo, säg t.ex. du vill ha en beige ton i håret, visa en bild på något som du tycker är för guldigt eller för kallt. Varför detta är bra är för att vi alla uppfattar färger/längder/former på hår extremt olika. Är det något jag lärt mig under mina år som frisör så är det att vad jag kan tycka är ljusbrunt, kan en kund tycka är svart haha. Allt är verkligen relativt där.

Pinterest är ett superbra verktyg som du kan använda när du vill leta inspo bilder till ditt hår

Nu är du väl förberedd inför konsultationen med din frisör. Konsultationen är bland det viktigaste, och grunden till hela ditt besök. Här går man först och främst igenom kundens önskningar, granskar bilderna och frisören bedömer om det du önskar är möjligt att göra eller inte. Och det är här det ofta dyker in problem. För det kan faktiskt vara så att man som frisör ser att ditt hår inte klarar av en viss behandling. Håret kanske är såpass skört att man riskerar att skada det allvarligt, då säger man som frisör ifrån. Och detta är ju såklart för ditt hårs bästa, såklart man VILL göra alla nöjda med sitt hår men hårets kemi kan man tyvärr inte bortse ifrån.

Ni har nu bestämt vad ni ska göra, och du som kund känner dig trygg i att ni förstod varandra. Känner du dig tvivelaktig, så fortsätt förklara vad du önskar, eller be frisören förklara mer noggrant vad hen tänker göra för behandling tills du känner att du har koll och kan slappna av. Här handlar det ju också mycket om personkemi, och att man har gått till en frisör som verkar vara duktig på just ditt typ av hår och behandlingen du vill ha.

Vad som är bra och veta som kund är att under tiden en färg sitter i håret kan den se väldigt missvisande ut. Det kan se ut som att den är väldigt mörk, går åt fel färg etc. men det är ingenting man ska oroa sig över. Färger ser inte rätt ut i varken verkningstiden eller blött tillstånd, och det är bra att veta om det så man inte får panik när man ser sig i spegeln hehe.

När behandlingen sedan har gått så långt att färgen är klar, håret är klippt och allt ska fönas och stylas väntas sanningens moment. Då man äntligen får se hur resultatet blev. Precis som jag nämnde så kan hårets färg se väldigt missvisande ut när den är blöt, så jag förespråkar att man alltid ska föna håret helt torrt innan man avgör om det ser bra ut eller ej. Men, säg nu att du inte tycker om resultatet, vad gör du då?

Tänk först igenom, varför du inte tycker att det känns bra. Är det inte som du känner att ni kom överens om? Har färgen sugit åt sig och slagit över till lila/grönt/rött etc? Tycker du att du inte passar i resultatet? Beroende på vilken anledning du inte känner dig helt nöjd får man agera lite olika. Men hursom tycker jag personligen att man ska vara ärlig och förklara vad man känner från början, och varför man känner så. Har man den öppna kommunikationen blir allt så mycket lättare. Och är du inte nöjd bör man förmedla det så fort som möjligt. Inte konakta frisören flera veckor efteråt enligt min mening.

Tycker du att det du och din frisör kom överens om inte blev det slutgiltiga resultatet så behöver man reda ut varför. Missförstod man varandra? Betedde sig inte håret som förväntat? Det är återigen av denna anledning som det är så extremt viktigt med konsultationen i början. Att man känner att det är ömsesidigt vad man kommit överens om, och att man har berättat helt ärligt om hårets historia. Vad ditt hår har varit med om innan påverkar även väldigt mycket håret idag. Sa frisören redan innan att det kan behövas fler behandlingar för att uppnå resultatet du vill ha? Den här situationen får man försöka lösa genom fredlig konversation, men vad som är så viktigt är att komma ihåg vad ni bestämde under konsultationen.

Har hårfärgen gjort överslag åt något håll? Vissa hår suger åt sig väldigt mycket av specifika pigment, och detta kan vara jättesvårt att veta innan. MEN i det här fallet tycker jag att man som frisör har ett överläggande ansvar att ha koll på håret under hela processen, ser man att det slår över så sköljer man. Och har det slagit över så finns det metoder för att lösa det, så där tycker jag att man kan förvänta sig av frisören att man åtgärdar detta.

Tycker man att man helt enkelt inte passar i den nya frisyren eller färgen, men att man fått fram det resultatet man kommit överens om får man tyvärr stå sitt kast. Vad jag menar är att man kan då inte förvänta sig att en frisör ska göra en reklamationsåtgärd när man faktiskt har nått resultatet som var önskat. Det betyder ju såklart inte att man inte vill hjälpa dig som kund att förändra färgen eller klippningen, men då får man räkna med att stå för kostnaden för det.

Det är aldrig helt lätt eller glasklart med sådana situationer, men man får försöka känna efter öppet och ärligt både som kund och frisör vart problemet uppstod. Och sålänge man kan prata om saker och försöka förstå varandra så behöver det ju inte blir en negativ ton eller ett tråkigt avslut. Jag känner som frisör att jag vill gärna veta om min kund inte blev nöjd, och varför. På så sätt kan man ju till nästa gång veta vad man bör tänka på, och som kund är det alltid tryggare att gå till en frisör som känner ditt hår och förstår vad du är ute efter.

Har ni varit med om att ni inte blev nöjda hos frisören? Eller en kund som inte blev nöjda hos er? Hur slutade det? ❤️

No Comments

Leave a Reply