• VAD VI FRISÖRER STÖR OSS PÅ

Idag tänkte jag ta upp ett litet ämne som vi frisörer pratar om, ifrågasätter till varandra sinsemellan och spekulerar om. Nämnligen saker som vi stör oss på att våra kunder gör.

Jag har frågat ett stort antal av frisörkollegor för att få en sammanfattning av vad som toppar vår lista med de mest irriterande situationerna som uppstår i vårat yrke. Jag  vill tycka att mycket av det som tas upp hör egentligen till vanligt folkvett när det gäller att respektera tider, ha realistiska förväntningar och uppföra sig, men det är dock inte lika självklart alla gånger. Med detta tänker jag också att jag kan rådgiva dig som kund att tänka lite extra på när du är hos frisören för att skapa den bästa ömsesidiga behagliga upplevelsen.

Okej, här kommer våra topp 5 mest irriterande saker kunder gör..

5. Ögonkontakt i schampooneringen. 

Ja detta är alltid lite svårt faktiskt. Jag känner främst att det känns som att jag som frisör står i en väldigt osmickrande vinkel över kunden och tittar nedåt (alltså värsta dubbelhakan och välkommen att kolla rakt in i min näsa-vinkeln), samt att man oftast i schampooneringar hamnar ganska nära varandras ansikten, vilket kan kännas lite smått obekvämt när det är en kund man inte känner. Jag tror nog att dom flesta människor tycker att det känns lite obekvämt att kolla rakt in i varandras ögon på väldigt nära håll när det inte är en person man är  nära bekant med. Jag, och många frisörer med mig föredrar att kunden blundar eller tittar framåt, frisören tittar på håret man schamponerar.

4. Kunden försöker bestämma HUR frisören ska utföra sitt jobb

Inte en vidare rolig situation. En konsultation mellan kund och frisör bör gå till som så att kunden framför sina önskemål och tankar, frisören ger responsen om vad som är genomförbart och inte, ger förslag till andra alternativ osv. När man väl har kommit fram till hur klippningen/färgen/etc ska se ut är det dock frisören som avgör hur hen ska gå tillväga för att uppnå detta resultat. Vad man vill använda för tekniker, verktyg, recept är väldigt individuellt och själva poängen med att det är ett hantverk man utför. Man vill inte som frisör bli tillrättavisad i HUR man ska klippa eller färga ett hår, det är vårat jobb att avgöra själva. Sålänge resultatbilden stämmer överrens för båda parter så finns det många olika sätt att ta sig dit, lita på att din frisör kan sin sak.

Såklart så kan du som kund ge ett önskemål på en viss teknik etc. men i slutändan måste man visa sin frisör respekt att få utöva sitt hantverk.

 

3. Kunden borstar hela tiden bort håret från kappan

Haha detta är lite lustigt, men en del kunder kan bara inte låta bli att se till att varenda hårstrå ska skakas bort från klippkappan och hamna på golvet. Alltså att dom måste efter varenda litet klipptag ta upp handen på kappan och borsta bort. Jag menar, kappan är ju till för att håret ska hamna på under tiden man klipper, det kommer ju ner på golvet sen iallafall? För oss frisörer blir det dessutom jobbigt att behöva rätta till kappan hela tiden om den flyttar på sig när kundens händer åker upp hela tiden.

Jag tror dock att som kund så tänker man inte på detta utan gör det mer av rastlöshet eller lite tvångstanke att det ska se ”rent” ut på kappan. Så det är ju en harmlös handling i sig men kan man låta bli så tycker vi frisörer att det är skönt hehe 😊

 

2. Kunden sitter inte still eller rakt med huvudet

Okej, detta tycker jag faktiskt är superjobbigt.. För oss är det jätteviktigt att kunden sitter i en viss vinkel när vi klipper eller färgar, annars blir det ojämnt, snett, och bara fel. Precis som att röra på huvudet och kroppen hela tiden är en väldigt dålig kombination med att försöka utföra ett väldigt precist jobb på någons hår. Det går bara inte! När man t.ex. folieslingar ett hår, har tagit upp sin pasé och vävt ut sina slingor och sedan precis ska lägga dit sitt folie, så vrider kunden till huvudet så man tappar allt hår och får börja om igen. Haha, det är inte roligt alltså. Eller när man tillrättavisar hur kunden ska sitta med huvudet när du ska klippa, och fem sekunder senare är huvudet tillbaka i helt fel ställning igen.

Tror dock att i de flesta fall även detta är någon kunden gör utan att reflektera över det. Men man kan ju ha i åtanke att sitta still, rak i ryggen och ansiktet rakt fram i spegeln, och vill frisören ha dig i en annan vinkel så visar hen det, och då bör man inte hålla på att flänga runt med huvudet.

 

1. Kunder som inte kommer i tid

Ingen tvekan om vad som toppar denna lista enligt majoriteten av alla frisörer jag har frågat. Detta är ju tyvärr ett vanligt och dagligt problem vi har. Kunden kommer helt sonika försent. Och ja, såklart man kan ha sina anledningar till det och att det händer alla någongång, men tyvärr har vissa kunder detta i ständigt system alltså. I och med att vi jobbar med inbokade tider precis som läkare, tandläkare, hudterapeft etc. så har vi ju i regel alltid en kund efteråt att ta hand om och anpassa tiden efter. Då kanske det helt enkelt inte funkar att en kund kommer 15 min efter sin utsatta tid, och sedan ska man hinna utföra samma jobb som man skulle ha gjort om denne kom i tid.

Är man försenad bör man alltid kontakta sin frisör och meddela det så fort man vet om läget, och dessutom fråga om man nu hinner utföra den tilltänkta behandlingen. Har man bokat in en tid ansvarar man ju själv för att faktiskt vara på plats och redo det klockslaget som är inbokat.

Sedan kan såklart det vara så att det istället är vi frisörer som är sena, och vi har ju också ett ömsesidigt ansvar att vara i tid med kundens behandling. Men i de allra flesta fall beror våra förseningar på att någon kund innan har varit sen, vilket kan ställa till det för resten av våran dag. Man lyckas helt enkelt inte jobba ikapp tiden som kunden kom försent. Att jobba med hantverk och maxad tidspress är ingen bra kombination alls.

Men om alla våra kunder ser till att komma i tid så blir det oftast inga tidsfördröjningar för oss frisörer heller.

Syftet med detta inlägg är inte att skälla ut någon kund, men känner du dig träffad av något av ovanstående situation så kanske du bör tänka på det lite extra nästa gång du är hos din frisör.

Ni kunder som läser detta, vad stör ni er på att frisörer gör? Vi är ju såklart inte heller perfekta och kan ju behöva se saker ur er kunders perspektiv emellanåt också 😊

1 Comment

  • Reply Elpan mars 17, 2019 at 2:14 e m

    Bra tips för en bättre relation mellan kund och frisör!
    Det jag främst önskar hos en frisör är lyhördhet, ärlighet och en trevlig approach.

  • Leave a Reply