• Funkar hårvitaminer?

I den konsumtionspräglade värld vi lever i är det väldigt lätt att snöa in sig på att en produkt löser alla dina problem. Vi människor vill ju gärna ha snabba utdelningar, resultat ska komma enkelt och framförallt väldigt snabbt.

Någonting jag har kommit underfund med är att när du ska förändra din kropp på något sätt måste du ha tålamod. Vill du kanske bygga upp en starkare kropp, förbättra din hy, förstärka ditt hår eller vad det nu kan vara så funkar inga quick fix. Allting måste få ta sin lilla tid, kroppen måste få strukturera om och dina resultat blir kanske inte för dig märkbara förrän veckor, eller månader senare. Att hålla fokuset och tålamodet uppe är nyckeln till mycket.

När det kommer till ditt hår kommer du säkerligen att märka att ditt hår förändras i perioder. Ibland tycker man att håret känns väldigt livfullt, fylligt och friskt medans du i andra perioder kan uppleva att du tappar ovanligt mycket hår, håret kan gå av, eller se väldigt trött och livlöst ut. Håret lever i en symbios med din kropp, och allt som händer i din kropp kommer också att avspeglas på håret.

Det finns framförallt tre viktiga faktorer som påverkar ditt hår, och samtliga är väldigt viktiga att ha i åtanke om du ska kunna kartlägga varför ditt hår har förbättrats, eller försämrats.

DIN GENETIK

DIN KROPPS VÄLMÅENDE (vitaminer och mineraler, kost, psykiskt mående, fysiskt mående, medicinering, hormonell balans)

YTTRE PÅVERKAN (kemiska behandlingar, hårvård, miljöpåverkan)

Primärt bestäms ditt hår av ditt genetiska arv (vilken hårtyp, hårfärg, struktur, hårtäthet). Denna faktor är den som är omöjlig att påverka, man föds med det man har helt enkelt och genetiken går ju (tyvärr) inte att ändra på. Däremot kan du påverka de andra två faktorerna till stor del, och det är där man får börja för att se om man kan förbättra sitt hår.

Håret, huden och naglarna anses av din kropp som en lågprioriterad avdelning om det finns något annat i kroppen som behöver mer omsorg. Det är därför du kan märka en drastisk skillnad på ditt hår om du har gått igenom något av följande:

  • Brist på vitaminer eller mineraler i kroppen
  • Dålig eller obalanserad kost
  • Brist på vatten
  • Psykisk ohälsa, sorg eller stress
  • Sjukdom eller operation
  • Intag av medicin
  • Hormonell obalans (kan påverkas mycket av preventivmedel, graviditet, klimakterie etc)
  • Brist på sömn

Börja med att se över dessa ovanstående faktorer, är det något du känner att du nyligen har förändrat eller gått igenom och i samband med det märkt en förändring på ditt hår är det stor chans att det beror just på det.

Vanligtvis kommer problemet med håret, huden eller naglarna ci 1 – 2 månader senare, och när du väl har åtgärdat problemet tar det ci 1 – 3 månader innan du märker någon förbättring. Återigen tålamod. Om vi nu ska återkoppla till ämnet hårvitaminer och hårtillskott, vi ska djupdyka lite och reda ut vad man bör tänka på.

Jag vill primärt poängtera att det är jätteviktigt att du ser till att försöka leva sunt och äta en kost som ger dig alla vitaminer, antioxidanter och mineraler du behöver. Du behöver alla samtliga näringskällor av kolhydrater, protein, fett. Efter du har sett till att du gör det kan du börja fundera på hårtillskott.

Vilka vitaminer och mineraler behöver håret ha för att må bra?

Det finns vissa vitaminer som är extra viktiga när det kommer till just håret, som tillför byggstenarna kroppen behöver för att kunna ta hand om ditt hår. Här nedan listar jag de viktigaste hårvitaminerna, och hur du lättast får i dig dom.

C – VITAMIN – Citrusfrukter, broccoli, vitkål, blomkål, paprika, tomat

D – VITAMIN – Av solljuset, fisk, ägg, växtdrycker, mjölkdrycker

JÄRN – Kött, fisk, baljväxter, gröna grönsaker

BIOTIN (B7) – Bananer, svamp, fisk, ägg

FOLSYRA (B9) – Broccoli, bladgrönsaker, kikärtor

ZINK – Nötter, mejeriprodukter, ost, musslor

MAGNESIUM – Vatten, baljväxter, fisk och skaldjur

A – VITAMIN – Squash, fisk, kött, morötter, pumpa, apelsin, banan, ost

E – VITAMIN – Vegetabiliska oljor, fullkornsprodukter, frön, avokado

B – VITAMINER (B1, B2, B3, B4, B5, B6,, B12) – Potatis, bönor, linser, nötter, fisk, ägg, mjölk, sötpotatis, kyckling

Får du i dig dessa ovanstående vitaminer, samt ser till att få i dig tillräckligt mycket vatten dagligen har du en väldigt bra förutsättning till att din kropp ska kunna ta väl hand om ditt hår inifrån. Om du däremot av olika anledningar inte kan få i dig dessa vitaminer via kost, eller att din kropp har svårt att ta upp näringen från maten kan det vara aktuellt att komplettera med hårtillskott.

Det viktigaste är inte att du ska välja en produkt som endast är avsedd för att ditt hår ska växa mer, utan att du ser över att dessa ovanstående vitaminer finns inkluderade. Och alla dessa vitaminer finns oftast med i ett multivitamin.

Funkar hårvitaminer?

För att sammanställa, så ja hårvitaminer kan absolut fungera och jag har med mina egna ögon sett kunders hår som har förändrats till ett extremt mycket bättre skick med hjälp av vitamintillskott. MEN, det man ska ha i åtanke är att det är ingen mirakelprodukt som kan lösa allas problem. Du måste först se över samtliga punkter jag har berättat om, köra uteslutningsmetoden och komplettera alla andra punkter, SEN kan du ta till vitamintillskott. Allas kroppar och hår fungerar väldigt individuellt och snabba genvägar och garanterade resultat finns inte. Har man väldigt stora problem finns det håranalyser att ta till där man tar ett test som skickas in till labb för att analysera på ett djupare plan vad som kan fattas i kroppen.

Och kom ihåg att ha tålamod, ge inte upp för att du inte fått resultat efter ett par veckor utan försök att slappna av i att kroppens processer att ge dig resultat tar tid. ❤️

No Comments

Leave a Reply