• VARFÖR FRISÖRER FUSKAR

God kväll kära läsare! Är det bara jag som tycker att det är helt galet att det är 1a Augusti idag?! Sommaren börjar lida mot sitt slut. Märks på salongen att det är panik innan jobbstart att få håret renoverat, att kunderna aldrig lär sig att boka in tid med lite framförhållning? 😉

Något jag verkligen reflekterat över att att solen inte bara bleker håret och gör det gulare, en solblekt färg tappar verkligen skiftningarna och nyansskillnaderna. I de flesta fall måste hela håret färgas om efter en sommar.

Idag hade jag en ny kund som berättade om ett fenomen hon varit med om som tyvärr verkar vara relativt vanligt. Att frisören fuskar och inte slingar igenom hela håret, utan lämnar hela underhåret och överallt där man tror att kunden “inte ser”. Kunden tror att hela håret är genomslingat, men i själva verket är inte fallet så. Självklart kommer kunden så småningom att märka att vissa partier är mycket mörkare andra, att färgen ser ojämn och uppsatt hår ser märkligt ut i nacken.

Enda gången jag anser att det är “okej” att utelämna att slinga vissa partier i håret är om håret är såpass slitet att man måste bespara på kvalitén, och då bör man berätta för kunden VARFÖR man har valt att göra det. Annars kommer jag aldrig förstå varför man bara ska slinga halva håret, den enda anledningen jag ser är att frisören är slö eller stressad. Jag tycker uppriktigt synd om kunder som tror och betalat för att man har fått en genomgång i hela håret, när frisören varit för lat eller snål för att utföra det.

Många frisörer bokar in för korta behandlingstider för sina kunder, och inser sedan att man inte kommer att kunna utföra hela färgningen utan att bli försenad till nästa. Resultatet blir att frisören stressar, slarvar igenom sin behandling, och kunden lämnas ovetandes om att den tilltänkta färgningen egentligen inte hanns med och blev slarvigt utförd.

Inser man att man inte hinner göra den behandlingen man vill på kunden p.g.a. tiden förespråkar jag att man meddelar det till kunden, kanske bokar in en ny tid för färgningen eller försöker att flytta kunden man har efteråt för att förlänga tiden. Att stressa och slarva igenom ett jobb blir varken ett lyckat resultat för kund eller frisör.

Det du kan tänka på som kund är att om du vet med dig att du vill göra en stor färgbehandling – säg balayage / slingor , bottenfärg , nyansering etc. är det högst troligt att din behandling tar runt 3 timmar, ibland mer beroende på mängd hår och vilken färgbehandling det gäller. Ser man när man bokar sin tid (t.ex. online) att det inte tycks vara så mycket tid uppsatt bör man försöka ta kontakt med frisören och dubbelkolla hur mycket tid som kan tänkas gå åt. Är man ny hos en frisör är det alltid bra att innan behandlingen bokas in berätta lite om hårets historia med tidigare färgningar osv, och visa bilder på sitt nuvarande hår och vad man önskar för resultat.

Jag vet att vissa tycker att det är överdrivet med att skicka bilder eller komma in till salongen och visa upp sig innan sin behandling, men jag lovar att det underlättar otroligt mycket för både frisören och dig som kund för att få en uppgift på hur lång tid din behandling kommer ta, om det behövs fler behandlingar, och vad priset kommer landa på.

Jag slingade igenom hela håret med både ljusare, och mörkblondare toner för att återfå hennes liv och nyanser i håret. Färgade in allting i en guldig/beige ton och voila! Så vackert med varmare blonda nyanser med mycket skiftningar, håller ni inte med? 🙂

No Comments

Leave a Reply